W każdym dostrzegamy dobro - To jest nasz fundament, na którym chcemy budować szkołę. Wierzymy, że każdy i każda z nas jest dobry. Szukamy tego dobra u siebie, dzieci i innych.
Dlatego rozwijamy swoje umiejętności komunikacyjne i budowania relacji, poprzez udział w szkoleniach i stosowanie "Porozumienia Bez Przemocy", które jest filarem budowania relacji w klasach.
Wspólnotowość - Ważne jest dla nas budowanie wspólnoty. Dawanie sobie nawzajem poczucia przynależności. Każda i każdy z nas, bez względu na rolę - uczniowie, rodzice, grono pedagogiczne, tworzą naszą wspólnotę.
Dlatego na poszczególnych poziomach decyzje podejmowane są wspólnie, angażujemy się w projekty międzyprzedmiotowe i interdyscyplinarne, współtworzymy ważne wydarzenia szkolne, budujemy wspólnotękręgu i samorządności.
Edukacja przez ciekawość - Pracujemy w edukacji, która wyraża się poprzez wzbudzanie ciekawości i zaangażowania.
Dlatego rozwijamy umiejętności uczenia się przez całe życie, zadawania pytań i poszukiwania zainteresowań. Pracujemy metodą projektową w klasach, praktykujemy uczenie się od siebie nawzajem w czasie pracy własnej. Wychodzimy myśleniem o edukacji poza system lekcyjny i przedmiotowy.
Uczciwość - Jesteśmy uczciwi wobec siebie i innych. Stajemy w prawdzie i budujemy na tym nasze relacje.
Dlatego dajemy uczniom przestrzeń do popełniania błędów, posiadamy jednoznaczny i przejrzysty system oceniania dla wszystkich oparty o ocenianie kształtujące, które daje rzetelną informację zwrotną uczniom, rodzicom i nauczycielom.
Odpowiedzialność - Bierzemy odpowiedzialność za swoje obowiązki. Wywiązujemy się z zobowiązań. Dbamy o granice swoje i innych.
Dlatego współpracujemy i jasno określamy nasze role i możliwy zakres zaangażowania, angażujemy się poprzez podejmowanie decyzji, dajemy przestrzeń dzieciom na partycypacje w procesie edukacji.
Czego uczy Nasza Dobra Szkoła:
Współpraca
Nauczyciele stymulują współpracę uczniów;
Istnieją różne formy współpracy: współdziałanie i uczenie się od siebie nawzajem;
Współpraca uczniów opiera się na wzajemnym szacunku;
Uczniowie w grupach, „stolikowych” pracują jako zespół;
Klasa to również zespół, działający wspólnie w wielu sytuacjach, więc przygotowuje wspólne cele;
Niektórzy uczniowie w czasie pracy zespołowej pełnią rolę mentora, lidera;
Wśród zadań pracy tygodniowej powinna pojawić się część poświęcona współpracy w grupie;
Uczniowie wspierają się i pomagają sobie w pracy;
Nauczyciel i uczniowie dbają o pozytywną atmosferę pracy w grupie.
Samodzielność
Uczniowie, w ramach pracy tygodniowej, pracują nad wybranym przez siebie zadaniem;
Nauczyciele zapewniają instrumenty promujące niezależność uczniów takie, jak tygodniowa karta zadań, tablica planowania, dziennik pracy, karty samooceny i autorefleksji itp.;
Uczniowie mogą planować, sprawdzać i oceniać swoją pracę, a następnie stwierdzić, że efekty ich pracy samodzielnej zależą tylko od nich samych;
Odpowiedzialność
Nauczyciel umożliwia uczniom dokonywania wyborów, za które to oni będą odpowiedzialni (również tych błędnych);
Uczniowie przejmują odpowiedzialność za własne inicjatywy;
Dobrze zorganizowane otoczenie i jasno określone zasady wpływają na rozwój odpowiedzialności u uczniów;
Jeśli dziecko czegoś nie wie, nie udaje się natychmiast po pomoc do nauczyciela, lecz postępuje według określonego wcześniej schematu;
Refleksja
Uczniowie wiedzą, jaki jest cel lekcji i projektów;
Uczniowie wiedzą, do czego mogą wykorzystać pozyskaną wiedzę;
Uczniowie wiedzą, ile czasu zajmie im praca;
Uczniowie wiedzą, na jakie etapy mogą podzielić zdobywanie wiedzy;
Uczniowie wiedzą, jakie materiały mogą wykorzystać, aby lepiej zrozumieć temat;
Uczniowie wiedzą, jak mogą sprawdzić się sami? Skąd będą wiedzieli, czy to, co robią, robią dobrze? Z kim mogą przedyskutować zdobytą wiedzę?
Kogo ksztacimy?
Komunikuje się efektywnie (ze świadomością swoich potrzeb, uczuć i intencji i z szacunkiem).
Posiada umiejętność samodzielnego uczenia się i zarządzania swoją aktywnością.
Potrafi myśleć krytycznie, trafnie dostrzegać problemy i znajdować dla nich rozwiązania.
Jest elastyczny i adaptuje się do warunków zmieniającego się świata.
Porozumiewa się w języku obcym, jest otwarty na inne kultury.
Cechuje go odpowiedzialność za swoją postawę względem środowiska przyrodniczego.
Rozwinął umiejętności efektywnej i życzliwej komunikacji z innymi ludźmi, współpracy, współdziałania zamiast rywalizacji i współzawodnictwa.
Rozumie siebie oraz jest świadomy swoich potrzeb.
Jest ufny wobec ludzi, świata, własnej przyszłości.
Rozwija umiejętności przeżywania radości i wdzięczności.
Cechuje się ciekawością poznawczą, zdolnością do obdarzania uwagą ludzi i przyrody, a w szczególności stawiania pytań.
Ma otwartość na szeroko rozumianą odmienność, różnorodność w świecie ludzi i przyrody.
Posiada wolę podejmowania działania i doprowadzania go do końca.
Nasza strona korzysta z plików cookies, dzięki czemu możemy zapewnić Ci bezpieczne i komfortowe warunki podczas wizyt na naszej stronie. Pomagają nam one również zrozumieć Twoje potrzeby, w tym dopasować treśći do Twoich zainteresowań. Szczegółowe informacje ma temat plików cookies znajdziesz w naszej Polityce prywatności